Румяна Илиева, директор на детска градина: Има възможност за престой и през почивните дни
Снимки: cdg104.info
Румяна Илиева от 6 години е директор на столичната Целодневна детска градина №104 „Моят свят“. Преди това е била учител в нея. Завършила е икономика и предучилищна педагогика.
Румяна Илиева с деца след урок по плуване
Г-жа Илиева, кой е основният проблем в детските градини днес?
Неефективната комуникация между родители и учители. Майките и бащите имат определени очаквания, но не ги споделят с педагозите.
Повечето родители са млади, енергични, бързащи, сутрин оставят детето и смятат, че детската градина трябва да поеме изцяло грижата за адаптацията, социализацията, възпитанието и обучението на детето. Често пъти липсва обратна връзка. Трябва да има партньорско взаимодействие със семействата чрез включването им в дейности и възможности за вземане на решения.
Преди 10, 20 години родителите също са били млади и бързащи.
Има разлика. Сега социалната и икономическата среда е друга, напредването на технологиите поражда взаимоотношения на друго ниво.
Съвременното образователно пространство налага промяна в нагласите на родители и учители спрямо личната им отговорност за развитието на детската личност, формиране на компетенции за позитивна комуникация: родител-учител-дете, работа в екип със семейството, основана на сътрудничество и доверие.
Колко са големи групите?
Многобройни са, в група има по 30-32 деца. Иска ни се педагозите да използваме разнообразни подходи и методи за ефективно възпитание и обучение, което обаче при нарасналия брой на децата в група е много трудно. Това е реалността, не зависи от нас.
В същото време най-естественото нещо е родителите да искат най-доброто за децата си - да растат здрави, радостни и спокойни, да са добре подготвени за училище. Било то в общинска или частна детска градина, дали в родителска кооперация или с почасово гледане.
Има ли родители, които не се интересуват какво се случва с детето им, докато е на градина?
Силно казано, но и това се случва. Някои родители просто невинаги прилагат подходящи механизми за общуване с децата, защото нямат време или търпение. Това е поправимо, ако обменят информация с педагогическия екип и с родителската общност. Защото семейството има най-голямо влияние върху децата и е техният първи възпитател - с личен пример и комплекс от модели на поведение.
Във всеки един момент майки и бащи могат да се включат в дейности в и извън детската градина, според възможностите и желанията си – тя е отворена институция.
Това, дали детето ще посещава градината с радост, или по принуда, зависи от хората, работещи там, но и от родителите. Редно е семействата по подходящ начин да подготвят малките за прехода към социалната среда. А също и да споделят своите виждания и ако има – притеснения с преподавателите.
Как подбирате учителите, лелките?
Изборът на педагогическите и непедагогическите кадри е по документи с изисквана специалност и образование, със събеседване.
Оценката в оценъчната карта е по критерии: познаване на форми за работа със семейството, способност и готовност за работа в екип, познаване на възпитателно-образователния процес в детската градина и комуникационна компетентност. Кандидатите трябва да се справят и с решаване на практически казуси.
Преподавателите, както и помощният персонал, се избират от комисия след прецизен избор по процедура.
И все пак, някой е назначил на работа учителката, залепила устата на дете с лейкопласт, за да не пречи, като говори.
Недопустимо, грубо и неприемливо е, както и всякакви подобни ситуации, накърняващи личното достойнство на детето. Да не говорим, че когато има инцидент, предизвикващ опасност за живота и здравето на детето, трябва да се търси лична отговорност и да се действа по процедура, докато случаят се изясни.
Във всяка професия понякога попадат случайни хора, такива, които вършат работата си само по задължение. И в нашата работа се случва да се натъкнете на хора, които нямат отношение към децата. Но те обикновено напускат професията, защото това е въпрос на личен избор и ангажираност с дейността.
Какво е кризисна ситуация в детската?
Има толкова различни ситуации, които могат да прераснат в кризисни... Например липса на нагласа за посещение на градината, нежелание на детето да се включи в определена дейност, емоционален дисбаланс и т.н. Ситуации, за решаването на които трябва професионално да се намеси възрастен.
Има ли психолог в градината?
Не, за съжаление, нямаме щат. Но насочваме родителите към консултации с професионалисти за решаване на казуси, които ги вълнуват.
Пано, направено от деца в група "Дъга" на ОДЦ 104 "Моят свят"
Какви промени ще бъдат въведени от септември в детските градини?
Предвижда се възможност за почасов престой на децата и през почивните дни, също така при наличие на свободни места – прием и на двегодишни деца в градинските групи. Избор на Обществен съвет ще даде повече възможности на родителите да вземат решения, да участват в дейности в детската градина и извън нея, да се поддържа по-голяма ангажираност на родителската общност, сътрудничество и съпричастност в процеса на развитие на детската личност.
Станислава Петкова
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари